Beste leden van de stuurgroep De Puzzel
In onderstaande mail heeft u naar aanleiding van het tijdelijk ter beschikking stellen van ruimte in de school Malem opmerkingen over de wijze waarop de stad Gent zijn anti-kraakbeleid uitvoert en vraagt u naar de link met het Fonds voor tijdelijke invullingen (subsidiekanaal bij dienst Beleidsparticipatie).
Alvast
bedankt voor uw opmerkingen. Deze werden ondertussen besproken met de
betrokken diensten en binnen het college, in wiens naam ik u antwoord.
Uw
vraag naar een sterke binding tussen het (tijdelijk) invullen van
leegstaande panden van de Stad en de wijkgerichte werkingen/organisaties
wordt dan ook ter
harte genomen. Dienst Vastgoedbeheer en Dienst Beleidsparticipatie
zullen nauwer afstemmen indien een stadsgebouw leeg komt te staan.
Toch
nog volgende ivm school Malem: tijdens de voorbije winterperiode
dreigde het gebouw gedeeltelijk leeg te komen te staan. De
kraakgevoeligheid van gebouwen
verhoogt sterk in winterperiode. Het stadsbestuur diende dan ook kort
op de bal te spelen. Er werd een contract met Transistor afgesloten net
omwille van onderstaande redenen:
-
De garantie van een directe ingebruikname van het gebouw- De aandacht die vermeld in de beschrijving van de vzw in oprichting naar buurtgebonden werkingen
- De oorspronkelijke periode van leegstand was tot eind 2015.
Naar
aanleiding van uw schrijven hebben de diensten Vastgoedbeheer en
Beleidsparticipatie Transistor gecontacteerd zodat de communicatie en
contact met organisaties
uit de omgeving vlotter verlopen. Een rondleiding in het gebouw wordt
deze week georganiseerd, contactpersoon is Ilse Van Wambeke
(wijkregisseur).
Het voorbije weekend heeft de Circusplaneet reeds gebruik gemaakt van de school voor de opening van de Kerk.
De Stad hanteert onderstaand drie-stappen plan bij panden die tijdelijk leeg komen staan vanuit een anti-kraak-/anti-inbraakbeleid.
Dit wil zeggen dat het pand
tijdelijk geen vaste huurder heeft of het pand heeft nog geen
bestemming op lange termijn. De redenen kunnen zijn: geplande
renovatiewerken, geplande verkoop van het pand, huurder die zijn opzeg
geeft en waarbij tijd nodig is om andere huurder te vinden,
interne verhuis,… De tijdelijkheid betreft initieel minder dan 1 jaar.
Deze timing kan wel veranderen in de loop van het proces, doch daar
heeft dienst Vastgoedbeheer bij het afsluiten van de contracten
bezetting ter bede geen zicht noch vat op. Het 3-stappenplan
bestaat uit volgende fasen:
1.
Indien het onroerend goed voldoet aan de voorwaarden van de Vlaamse
Wooncode, wordt het pand verhuurd door de dienst Wonen als
noodwoning/transitwoning.
2.
Indien het onroerend goed niet voldoet aan de voorwaarden van de
Vlaamse Wooncode, wordt in eerste instantie een overeenkomst van
bezetting ter bede voor tijdelijke terbeschikkingstelling van
leegstaande panden afgesloten met vzw’s die een ruimtebehoefte hebben
doorgegeven aan de Stad (of kunstenaars indien er geen vzw’s met
ruimtebehoeften zijn die zich lenen tot invulling van betreffend
pand).
3.
Indien geen enkele derde geïnteresseerd is omwille van de specificiteit
van het gebouw of de duurtijd van het gebruik wordt een firma
worden aangesteld teneinde krakers te vermijden.
Zoals
reeds vernoemd, het college wenst dan ook een betere afstemming tussen
het toewijzen van tijdelijke leegstaande panden en de noden van de wijk
waar het pand
gelegen is. In het stappenplan dat de dienst Vastgoed hanteert, zal in
stap 2 dit structureel ingebouwd worden.
In de praktijk komt stap 1 niet veel voor, de Stad heeft slechts een beperkt aantal woningen in eigendom.
De
voorbije 2 jaar werden slechts per uitzondering contracten met
anti-kraakfirma’s afgesloten. Door de grote vraag van vele verenigingen
naar een (tijdelijk)
onderkomen, houdt de Dienst Vastgoedbeheer meer rekening met dergelijke
vragen.
VZW’s
of individuele kunstenaars die interesse hebben in het tijdelijk
gebruik van een pand, kunnen dan ook een ruimteaanvraag indienen bij de
dienst Vastgoedbeheer.
De Stad vraagt geen geldelijke vergoeding bij een bezetting ter bede,
maar wel een geregelde aanwezigheid waarbij elke onregelmatigheid in het
gebouw dient gemeld te worden.
Uit
ervaring blijkt dat er meer kunstenaars dan vzw’s interesse hebben in
dit tijdelijk gebruik, in hoofdzaak omwille van volgende redenen: de
(slechte) staat
van deze gebouwen, de beperkte aanwezigheid van nutsvoorzieningen en in
hoofdzaak de onzekere timing van gebruik. De opzeg verloopt op 1 of 2
maanden om de definitieve bestemming van het gebouw niet in het gedrang
te brengen.
Wat
betreft de subsidie waar u naar verwijst (het Fonds voor tijdelijke
invullingen): dit reglement is erop gericht om vanuit de Stad de
mogelijkheid te voorzien
voor begeleiding en/of subsidies voor tijdelijke invullingen. Het
initiatief ligt hier volledig bij de organisatoren van de tijdelijke
invulling. De Stad faciliteert. Dit houdt geen engagement van de Stad in
om locaties te zoeken en/of ter beschikking te stellen.
Met vriendelijke groeten
Namens het college van burgemeester en schepenen
Martine De Regge
Schepen van Personeelsbeleid, Facility Management en Administratieve Vereenvoudiging
T 09/266.51.60
F 09/266.51.79
schepen.deregge@gent.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten